keskiviikko 2. syyskuuta 2015

Tehosta työskentelyäsi Korpissa

Oiva Opettaja tässä tervehdys! Haluanpa jakaa kanssanne muutaman Korppi-vinkin, jotka itse opin IT-palveluiden mainiossa Korppi-koulutuksessa. Kannattaa ihmeessä osallistua koulutuksiin tai vaikka tilata maksuton räätälöity koulutus omalle laitokselle (itp-koulutus@jyu.fi)! Muistattehan hyödyntää myös käteviä Korppi-ohjeita.

1) Selaa opiskelijalistaa nopeasti (Opetus > Aktiivinen > kurssi > kurssilaiset)

Jaahas, Virtanen ilmoittautui kurssilleni, mutta jätti sen kesken. Mokoma ei poistanut ilmoittautumistaan itse, joten minun täytyy tehdä se.

Kurssilla on yli 200 opiskelijaa ja Virtanen löytyy listan loppupäästä. Kamalan pieni tuo kurssilaiset-laatikko. Onneksi ei tarvitse rullata koko nimilistaa läpi: sen kun vain klikkaan hiirellä kurssilaiset-laatikkoon ja alan kirjoittaa hakuehtoa ”vir”. Johan löytyy Virtanen vikkelästi.

Täytyy vielä mainita, että haku koskee vain sanojen alkuosaa. Keskeltä sanaa ei voi hakea. Jotta löytää Virtasen, pitää kirjoittaa ”vir” eikä esimerkiksi ”rtane”.

2) Poista useita opiskelijoita kurssilta kerralla (Opetus > Aktiivinen > kurssi > kurssilaiset)

Kurssilta pitää poistaa kymmenen opiskelijaa. Onneksi se käy nopsasti! Kun pidän CTRL-näppäimen pohjassa, voin valita monta opiskelijaa kerralla. Sitten vain klikkaan ”poista kurssilta”.
Mac-koneella saa tehtyä saman command [cmd] –näppäimellä.

3) Hyödynnä pudotusvalikoiden näppärät hakutoiminnot

Haluan ilmoittautua yliopistoliikunnan kurssille (Opinnot > Kurssit ja kokonaisuudet > Haku ja ilmoittautuminen). Ohoh, tuleepa tuohon listaan pitkä lista organisaatioita. Onneksi tähän on hyvä oikotie: klikkaan vain listaa hiirellä ja alan kirjoittaa etsimäni sanan alkua (tässä tapauksessa ”yliop”), niin ei tarvitse rullata koko listaa läpi.

Joissain kohdissa Korpissa on käytössä "älykäs" pudotusvalikko, jolla on mahdollista hakea jopa sanojen keskellä olevia kohtia. Esimerkiksi: Opetus > Kurssikuvaukset tai Opetus > Aktiivinen > kurssi > Tietojen tuonti. Jos kirjoitan ”utki”, saan hakutuloksiksi sekä pro gradu -tutkielmakurssini että tutkimusprojektit.

4) Järjestä tietoja sarakeotsikoista klikkaamalla

Haluan tehdä raportin kurssilaisista ja heidän tiedoistaan (Opetus > Aktiivinen > Kurssi > Raportit). Raportin katselunäkymässä pystyn kätevästi järjestämään opiskelijat vaikkapa pääaineen mukaan järjestykseen haluamaani sarakeotsikkoa klikkaamalla. Kun klikkaan sarakeotsikkoa uudestaan, vaihtuu järjestys nousevasta laskevaan ja taas päinvastoin.

Samalla tavalla voin järjestää esimerkiksi kursseja kohdassa Opetus > Aktiivinen.

Esimerkkikuvassa on korostettu punaisella reunuksella sarakeotsikko ”syntymäaika” ja opiskelijat on järjestetty syntymäajan mukaan nuorimmasta vanhimpaan.

5) Käytä selaimen sivunsisäistä hakutoimintoa

Jopas tällä sivulla onkin paljon tietoa! Minäpä etsin nopeasti haluamani tiedon hyödyntämällä selaimen sivunsisäistä hakutoimintoa. Sen kun painan CTRL- ja F-näppäimiä, niin pääsen kirjoittamaan etsimääni asiaa ja selain merkitsee minulle hakuehtoani vastaavat kohdat. Tämä toimii muuten hyvin myös esimerkiksi ohjesivustoilla tai Unossa.

Mac-koneella saa tehtyä saman command [cmd]- ja F-näppäimillä.

Esimerkkikuvan yläreunassa oleva selaimen hakutoiminto on korostettu punaisella reunuksella ja hakutulokset näytetään keltaisella ja oranssilla.