keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Tärkeintä learning ilman e-alkua!

Osallistuin ensimmäistä kertaa Lontoossa suureen kansainväliseen opetusteknologiatapahtumaan BETT -messuille, joka kerää opettajia, suunnittelijoita ja koulun johtoa noin 35 000 yli 120 maasta. Suomestakin oli iso joukko osallistujia: IlonaIT:n British Museumissa järjestämässä tilaisuudessa oli paikalla yli 300 suomalaista. Näin ollen tapahtuma tarjoaa myös hyvän verkostoitumismahdollisuuden.

Messuilla oli runsaasti tarjolla erilaisia teknologisia työkaluja noin 500 esittelijältä, mm. läjäpäin älytauluja, ohjelmoitavia robotteja, virtuaalilaseja, erilaisia oppimisympäristöjä. STEAM eli science, technology, engeneering, art & mathematics -hands on -työpajoissa oppijat rakensivat arkisista materiaaleista erilaisia tieteellisiä kokeiluja tai visualisointeja.

VirtualRealitya opetuksessa perusteltiin mm. sillä, että se tarjoaa kokemuksia, jotka eivät olleet aiemmin mahdollisia: esim. Kävele Aleppossa -tehtävässä olennaista on elämyksellisyys: askelten äänien kuuleminen, käänny ja katso eri suuntiin. Oppija voi elää uudelleen historiaa ja VR on tässä mielessä parempi kuin video, koska herää tunne seisovansa keskellä tapahtumia. VR-realisointeja voi käyttää esimerkiksi tunnin alussa lyhyinä triggereinä. Microsoftin Hololens –hologrammilasit tarjoavat mixed realitya eli fyysisen ja virtuaalisen todellisuuden leikkauskohdan. Esimerkiksi visertävä lintu: kun menet kauemmaksi, ääni hiljenee. Käyttötapauksia oli jo monia: mm. lääketieteen opiskelijoille opetetaan ihmisen anatomiaa, tutkitaan Marsia ja ikään kuin kävelisi itse Marsissa, myös joukko opiskelijoita voi työskennellä hologram avatarina.

Pedagogiikasta Microsoftin "koulutuspresidentti" Anthony Salcito kiteytti: superhero-opettajat johtavat nyt - kuitenkin tarvitaan koko oppilaitoksen muutosta, joka onnistuu vain muutosta johtamalla. Ilona-IT:n illassa psykologi Kirsti Lonka korosti, että ongelmalähtöisessä oppimisessa opettajien on pakko päästä pois perinteisestä kaikkitietävyyden taakasta - ja parhaimmat opettajat ovat samalla myös hyviä oppijoita! Opettamisessa on olennaista oppijoiden luovuuden ja kriittisen ajattelun tukeminen. Lonka painotti, että digiloikassa suurin ongelma on pedagoginen loikka. Myös Sir Ken Robinson tähdensi, että opettajien on uskallettava myöntää, etteivät tiedä kaikkea. Great teachers are great students!

Kokemuksistaan kertoi IT-palveluiden suunnittelija-kouluttaja Hannele Rajaniemi