tiistai 9. syyskuuta 2014

Mitä lisäarvoa tabletit tuovat opetukseen?

Mullistaako tablettien käyttö jotenkin perinteisiä toimintatapoja luokassa? Miksi opettajana perehtyisin uusiin välineisiin?

”Pelkästään koulun mikroluokkaan tai luokan yhteen koneeseen rajoittuvat välineet eivät vielä anna opettajalle mahdollisuuksia muuttaa opetusmenetelmiä olennaise
sti. Kun opiskelijalla on oma henkilökohtainen väline tiedonhakuun, vuorovaikutukseen ja materiaalintuotantoon voidaan opettajakeskeisyydestä siirtyä aitoon opiskelijakeskeisyyteen.”  (Satu Hakanurmi, eRappu)

Usein ei ole mahdollista varata erillistä tietotekniikkaluokkaa yksittäisille kokoontumisille. " Yksi ratkaisu laitepulaan voisi olla  BYOD -malli (BringYourOwnDevice) eli oppilaiden annetaan käyttää omia laitteitaan." (PAOK-hanke)

Oppimisen tueksi voi virittää monenlaisia appseja eli tablettien sovelluksia. Opettajan on tärkeää etukäteen pohtia ja suunnitella, mitkä ovat oppimisen tavoitteet sekä mitkä sovellukset ja millainen toiminta tukisivat parhaiten merkityksellistä oppimista. Näin ei käytetä välinettä välineen käytön vuoksi! Sujuvinta on edetä pienin askelin ja kokeillen aluksi muutamaa sovellusta ja kokemuksia keräten.

Vinkki: IT-palvelut järjestää tänäkin syksynä 2014 henkilöstökoulutuksena mm.  iPad tehokäyttöön -koulutusta. Tarkemmat tiedot Korpista ja henkilöstökoulutusportaalista.

iPad korkeakouluopetuksessa (Linda Saukkorauta, JAMK):