keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Järjestelmän vai käyttäjän syy?

Miksi järjestelmä tekee ihan omiansa - vai tekeekö? Aika usein käyttäjälle on sattunut kiireessä esimerkiksi virhelyönti tai väärä toimintatapa, mikä on inhimillistä, mutta se ei ole järjestelmän syy. Toisinaan myös sähköinen järjestelmä voi takuta esimerkiksi verkkovirheen tai järjestelmässä sattumalta tapahtuneen harmillisen käyttökatkon seurauksena. On myös järjestelmiä, joiden käytettävyys ei ole paras mahdollinen - järjestelmää tukevan tukihenkilönkään mielestä.

Tänään sain panssarivaunulla lankoja pitkin edenneen erittäin kiukkuisen puhelun, jossa lähtökohtana oli purkaa omaa huonoa oloa. Tilanne kärjistyi: ”Mikä tukihenkilö se sinä kuvittelet olevasi, jos et osaa heti vastata?”, ryöpytti professori puhelimessa. Tutkimusta, opetusta ja hallintoa tukevat tukihenkilöt tuntuvat toisinaan olevan alimman kerroksen palvelusväkeä, jolle voi estoitta räyhätä kaikista toimimattomista tilanteista alkuperäisestä syystä huolimatta.

Toivonkin henkilöstön it-osaamista kehittävänä, että uusia järjestelmiä käyttöönotettaessa laitoksilla resurssoidaan aikaa myös uuden opetteluun. Jokaisen laitosjohtajan olisi syytä korostaa, että henkilökunta kehittää omaa osaamistaan vähintäänkin lukemalla jaossa olevat ohjeistukset sekä tarvittaessa osallistuu uusien järjestelmien koulutuksiin/työpajoihin. Sen jälkeen kaikki tukikysymykset ovat erittäin tervetulleita. Ne osaltaan auttavat meitä myös järjestelmien kehitystyössä sekä ohjeistusten ja koulutusten parantamisessa.

Toivotan jaksamista kaikille talon tukipalveluihmisille - tänään ja tulevaisuudessa!

PS: Onneksi elämän sokerina ovat myös tyytyväiset asiakkaat (: