torstai 1. maaliskuuta 2018

Opiskelijat vertaisopettajina tiedonhankinnan kurssilla

Perinteisesti opettaja on kurssilla enimmän osan aikaa äänessä, mutta millaisia vaihtoehtoja voisi olla? Jyväskylän yliopiston kirjastossa (nyk. Avoimen tiedon keskuksessa) tehtiin toisin: sulautuvalla tiedonhankinnan kurssilla opiskelijat työstivät omaa oppimispolkuaan tekemällä opetusvideoita vertaisoppijoille. Samalla syntyi kirjaston opetus- ja ohjausmateriaalia.

Kandidaatintutkimukseen kytketty Tiedonhankintamentelmät -kurssi rakentui ennakkotehtävästä, kahdesta lähiopetuskerrasta sekä opetuskertojen välissä suoritettavasta välitehtävästä ja lopputehtävästä. Opiskelijat tekivät välitehtävänä käsikirjoituksen ja lopputehtävänä videon. Opiskelijat tekivät videoklipit maksuttomalla Screencast-O-Matic -ruudunkaappaus-sovelluksella ja latasivat valmiit videot Moniviestimen Oma kansio -sivulle sekä jakoivat linkin opettajalle ja muille kurssilaisille Optimassa.

"Opiskelijoiden ei tarvinnut editoida videoita mitenkään, mutta muutamat ryhmät olivat oman harrastuneisuutensa pohjalta silti editoineet, jotkut olivat esim. kokeneet tarpeelliseksi lisätä musiikkia taustalle. Editoin muutamista videoista itse lyhyempiä videoita, jotka ovat nähtävissä kirjaston Moniviestin-sivulla. Editoinnissa käytin Premiereä, jonka käyttöä kävin opettelemassa IT-palveluiden järjestämässä koulutuksessa", informaatikko Tiia Puputti Avoimen tiedon keskuksesta kertoo. "Kysyin erikseen kaikilta luvan, saako videoita käyttää opetusmateriaalina. Suurin osa antoi luvan".

"Välineet olivat riittävän helppoja. Ainoa ongelma Screencast-O-Maticin käytössä on se, että tarvitaan mikrofoni, esim. kuulokkeet joissa on mikrofoni. Kirjastolta voi lainata sellaisia, mutta niitä ei voi viedä kirjastolta ulos. Kahtena syksynä kun olen tämän totetuttanut, kaikki halukkaat ovat saaneet videon tehtyä".

"Palautteissa oli mielipiteitä moneen suuntaan. Yksi pääteema oli että kurssitehtävät olivat mukavaa vaihtelua ja "lähellä nykyaikaa". Toinen pääteema oli että videon käsikirjoituksen tekeminen tuki oppimista ja oli mielekäs oppimistehtävä, mutta itse videon tekeminen oli turhaa kertausta. Oli myös opiskelijoita, joiden mielestä videon tekeminen oli aluksi tuntunut hankalalta tai jopa ahdistavalta. Enimmäkseen videotehtävästä tuli kuitenkin hyvää palautetta."

Katso CC-lisenssillä jaettuja opetusvideoita Moniviestimestä.

Lue lisää: informaatikko Tiia Puputti on laatinut kokemuksistaan myös mielenkiintoisen artikkelin, jossa esitellään tarkemmin ko. kurssin toteutus sekä pohditaan vertaisoppimista ja -opettamista aktivoivana keinona: https://journal.fi/signum/article/view/69196

Tiia Puputti on myös yksi Jyväskylän yliopiston digikummeista: "Teknologia itsessään ei välttämättä ole hyvä tai huono asia asia - tärkeintä on lähestyä sitä pedagogiikka edellä. Tiedonhankintavideo kertoo opiskelijoiden tiedonhankintaa koskevista näkemyksistä heijastaen samalla kurssilla opittuja asioita. Opettajalle tämä on äärimmäisen mielenkiintoinen mahdollisuus kurkistaa opiskelijoiden pään sisälle ja nähdä miten siitä puhutaan".

Lisätietoja työkaluista:

* Ruudunkaappausvideoiden tekoon maksuton Screencast-O-Matic: https://www.jyu.fi/itp/ohjeet/how-to-nain-tehdaan/ruutukaappaus-screencast-o-maticilla

* Moniviestin on julkaisualusta sekä opettajille että opiskelijoille: https://www.jyu.fi/itp/moniviestin-ohjeet/how-to/oma-kansio

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.