Opetusteknologia tarjoaa työkaluja ja mahdollisuuksia mm. oppimisen jatkuvaan arviointiin. Educa-messuilla Helsingissä 22.-23.1. oli jaossa monessa esityksessä ja ständeillä hyviä vinkkejä, miten arjessa valjastaa teknologia oppimisen tueksi. Tässä muutamia digipainoitteisia poimintoja.
Yle tarjosi messuilla ennakkonäytöksenä VR-lasein elämyksen toiselle puolelle maapalloa, joka on käytettävissä luokkaopetuksessa. Ylen Digitreenit-helpdesk puolestaan neuvoi ja opasti messupäivän ajan arjen digitaidoissa: kävijät olivat tervetulleita laitteiden ja kysymysten kanssa tapaamaan digioppaita teemalla ”tutkitaan ja opitaan yhdessä”.
Myös aivotutkija Katri Saarikiven puheenvuorossa oli jaettu ongelmanratkaisu yhtenä teemana: "Luova ajattelu voi olla parasta jaettuna: jos on iso haaste, yksillä aivoilla ei voida ratkaista yhtä luovasti." Voiko kaiken, mitä ihminen osaa, opettaa koneelle? "Tekoälyn tuotoksessa yhdistellään vanhoja asioita luovalla tavalla, mutta vain ihminen osaa löytää merkityksellisiä yhdistelmiä."
Lukioiden opetustarjontaa laajentavassa Digiluokassa (https://www.tutorhouse.fi/digiluokka) opettajat ja opiskelijat tapaavat nimensä mukaisesti vain verkossa. Opettajien kokemukset olivat positiivisia ja perinteiseen opetustyöhön verrattuna löytyi enemmän yhteneväisyyksiä kuin eroja: "Voin käyttää erilaisia opetusmenetelmiä verkossakin. Vuorovaikutus toimii yllättävän hyvin ja etuna se, että enemmän mahdollisuuksia henkilökohtaiseen opastukseen ja oppijan omiin kysymyksiin. Teknologian sain yllättävänkin nopeasti haltuun. Opiskelijoiden mielestä keskittyminen on helpompaa, työrauha ja uskaltaa kysyä sekä uskaltaa lukea ääneen vierasta kieltä".
"Teknologia tuo uusia mahdollisuuksia oppimiseen, mutta olennaista on pitkäjänteisyys tiedonkäsittelyssä: tietoa rakennetaan luovan toiminnan kautta. Eniten opitaan, kun käsitellään informaatiota ja opetetaan toiselle, ei pelkästään lukemalla", Tablet-koulusta tuttu asiantuntija Miikka Salavuo kiteytti."Vertaistuki aktivoi ja antaa oppijalle toisenlaisen näkymän. Argumentoidessa on luotava oma käsitys, joka johtaa syvempään oppimiseen." Teknologia tuo monimediaisuuden ja rikastaa oppimisprosessia. Lisäksi oppija voi valita erilaisia polkuja eli kaikki eivät tee aina samoja tehtäviä. Digiympäristöt mahdollistavat myös jatkuvan arvioinnin. Opettajan on myös helppo visuaalisesti nähdä koko luokan edistyminen.
Messuilla julkistettiin kaksi uunituoretta kirjaa: "Sähköistyvä koulu! Oppiminen ja oppimateriaalit" (maksuton, myös verkkoversio: https://www.suomentietokirjailijat.fi/medialle/julkaisut/sahkoistyva-koulu-2019.html). Käänteiseen oppimiseen liittyy tiiviisti formatiivinen arviointi, jota Marika Toivola pohtii "Käänteinen arviointi" -kirjassaan. "Formatiivista arviointia tehdään oppimista, ei oppimisen arvostelua varten. Arvioinnilla autetaan oppilaita ottamaan vastuuta oppimisestaan, saavuttamaan yksilölliset tavoitteensa ja tulemaan merkityksellisiksi toistensa oppimiselle."
Myös perusasteella arvioinnin digityökaluja kehittävä Maria Marin (http://gridi.fi) korosti formatiivista, jatkuvan arviointia, joka on eteenpäin suuntaavaa ja oppimista varten. "Tekninen väline mahdollistaa jatkuvan vuoropuhelun opettajan ja oppijoiden välillä. Esimerkiksi oppilaan kännykässä voi olla itsearviointisovellus ja opettaja voi ajastaa ja aktivoida sen vaikkapa kerran viikossa perjantaisin."
Opettajankoulutusfoorumin (https://oppiminenuudistuu.wordpress.com/category/opettajankoulutusfoorumi/) eri hankkeet vetivät yhteen, mitä on tähän mennessä saatu aikaan mm. arviointiosaamisen ja johtajuusosaamisen kehittämisessä. Esimerkiksi KAARO-verkosto (http://kaaro.fi) on järjestämässä kevään aikana opettajille MOOC-kursseja vahvuusperusteisesta arviointiosaamisesta.
Varhaiskasvatuksen tai alkuopetuksen ammattilaisille on rakennettu Opettajankoulutusfoorumilla Pikkumatikka-verkkokurssi, jossa he voivat kehittää itseään esimerkiksi siinä, kuinka havainnoida ja tunnistaa omaa ja lasten matemaattista ajattelua varhaiskasvatuksessa sekä miten innostaa lapsia tutkimaan matemaattisia säännönmukaisuuksia ympäristöstä. Lue lisää ja katso maistiaisia videoklipistä. Varhaiskasvattajille on tarjolla myös käyttökelpoista uutta digiaineistoa Mannerheimin Lastensuojeluliitolta: löydä leikki tai vinkkaa omasi: http://www.leikkipankki.fi .
Kopioston Kopiraittila-sivusto https://kopiraittila.fi/ on uudistunut ja se tarjoaa nyt myös korkeakouluopiskelijoille Tekijänoikeuden abc sekä Pelaa ja opi -interaktiivisen osion. Tekijänoikeustaidot on jaettu kolmeen kokonaisuuteen: tekijänoikeustietouteen, erilaisten teosten käyttötaitoon sekä tiedonhankintataitoon ja kriittiseen lukutaitoon. Jyväskylän yliopistolle saadaan kevään 2019 aikana Kopioston edustaja myös kertomaan aiheesta korkeakoulujen opettajan näkökulmasta.
Löydät Educa-messujen esitysmateriaaleja: https://educa.messukeskus.com/esitykset/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.