maanantai 18. huhtikuuta 2016

Luento-opetukseen lisää vuorovaikutusta some-verkkosovelluksilla

"Omat kokemukseni verkkosovellusten käyttämisestä opiskelijoiden osallistajina luento-opetuksessa ovat järjestämäni luentosarjan perusteella positiivisia. Opiskelijapalautteen mukaan ne toimivat myös oppimisen tukena, mikä on tärkeää", toteaa Tampereen yliopistosta Petteri Eerola.

Eerola kokeili syksyllä 2015 Kasvatustieteiden yksikössä verkkosovelluksia opiskelijoiden osallistamisen apuvälineinä luento-opetuksessa. Keskiössä olivat kolmen verkkosovelluksen – TodaysMeetin, Padletin ja Socrativen – tarjoamat mahdollisuudet kehittää luento-opetusta vuorovaikutuksellisena ja opiskelijoille aktiivisena oppimistilanteena.

Lue lisää Yliopistopedagogiikka -julkaisusta verkossa (yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkoston Peda-forumin julkaisema monitieteinen, kaikkien yliopiston opettajien ja opetuksen kehittäjien lehti.)

Ohessa linkkejä lisätietoihin maksuttomista some-välineistä, joita voit hyödyntää lähiopetuksessa esim. ideoinnissa, kysymysten, kommenttien ja palautteenkeruussa - tai liittää tekstin lisäksi myös kuvia tai videoita. Ideana on se, että opettaja luo yhteisen ”seinän” eli nettisivun, johon opiskelijat voivat kirjoittaa ja kaikki näkevät samanaikaisesti tuotokset. Valmiita käyttöohjeita löydät runsaasti netistä, tähän poimittu muutamia.

TodaysMeet: https://todaysmeet.com/, Ohjevideo

Padlet: https://fi.padlet.com/, Video-ohje

Socrative: http://www.socrative.com/ myös kätevästi kyselyt ja äänestykset. Ohje

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.