tiistai 23. elokuuta 2016

Vinkkejä ja vertaistukea Peda-forum-päivillä

Peda-forum on kaikille avoin yliopisto-opetuksen ja oppimisen kehittämisen verkosto, jonka tavoitteena on asiantuntijuuden tukeminen yhteisen jakamisen kautta. Peda-forum-päivät järjestettiin Jyväskylässä 17.-18.8.2016 ja päivillä oli n. 450 osallistujaa.

Päivien teemana oli hyvinvoiva kampus: henkilöstön sekä opiskelijoiden jaksaminen ja hyvinvointi, into ja himo koulutuksessa sekä työssä, moninaistuvat oppimisympäristöt ja digitalisaatio sekä korkeakoulupedagogiikka ja pedagoginen johtaminen.

IT-palveluiden kouluttajat Merja Laamanen ja Mikko Niskanen vetivät Peda-forum-päivillä teemaryhmän ”Digiluu digilei - pedagogiikka edellä muutokseen”. Teemaryhmässä kuultiin konkreettisia puheenvuoroja hyvistä pedagogisista käytännöistä. Aiheina olivat mm. opiskelijoiden aktivoiminen massaluennolla, blogien hyödyntäminen opetuksessa, MOOCin tuottaminen, yliopiston opettajien pedagoginen koulutus sekä opiskelijat tekemässä opetusvideoita vertaisoppijoille. Tiiviiden esittelyiden jälkeen osallistujat jakaantuivat ryhmiin keskustelemaan pedagogisista teemoista ja lopuksi käytiin yhteinen koontikierros keskustelun annista.

Teemaryhmässä rohkaistiin opettajia kokeilemaan uusia toimintatapoja ja välineitä rohkeasti. Toisaalta muistutettiin, että opetuksen kehittämisessä tulee edetä pedagogiikan, ei välineen ehdoilla. Opettajan asenne tieto- ja viestintätekniikan käyttöön ja välineisiin heijastuu myös opiskelijoihin. Niin opettajan innostus kuin epäluuloisuuskin välittyvät opiskelijoille ja voivat vaikuttaa opiskelijoiden kokemuksiin.

Osallistujat antoivat teemaryhmästä hyvää palautetta ja kiittelivät erityisesti ryhmäkeskustelujen antia. Moni opettaja kertoi kaipaavansa vastaavaa vertaistukea ja kokemusten vaihtoa arkityöhönsä. Jakamisen kulttuuria voi edistää vaikkapa kertomalla omista kokeiluista yksikköpalavereissa tai varta vasten järjestetyissä pedagogisissa tuokioissa.

Valokuva: Marko Möttönen, kuvankäsittely: Merja Laamanen