perjantai 16. syyskuuta 2016

Mitä opiskelijat toivovat opettajilta tvt:n hyödyntämisestä oppimisen tukena?

Kuva: https://pixabay.com

* Kurssimateriaalit jakoon verkossa - ja jo ennen luentoja!
* Luentoja myös tallenteina
* Enemmän ekirjoja tenttikirjoiksi!
* Tehtäviä ja harjoituksia verkkoon, myös malliratkaisut
* Lisää aktivoivia luentoja, joissa ongelmanratkaisua, interaktiivisia tehtäviä, äänestyksiä, kysymysten keräämistä
* Lisää palautetta oppimisesta: paitsi tenteistä myös opiskelujen edistymisestä. Edistymisen seurantaa ja arviointia myös verkossa – ja tukea oikea-aikaisesti
* Opettajien tulisi opetella käyttämään monipuolisemmin verkko-oppimisympäristöjä. Opettajille tukea hyödyntää teknologiaa innovatiivisemmin

Muun muassa nämä asiat nousivat opiskelijoiden toiveissa esille. Jyväskylän yliopisto toteutti osaltaan keväällä 2016 kansainvälisen korkeakoulujen välisen ECAR-kyselyn, jossa JY:n opiskelijat olivat kiitettävän aktiivisia: liki 900 vastausta.

Löydät kokonaisuudessaan kyselystä tehdyn avointen vastausten yhteenvedon: http://r.jyu.fi/ecarpalaute2016

Kyselystä on työn alla myös kansallinen yhteenveto sekä JY:n oma kvantitatiivinen yhteenveto, jossa on eroteltavissa myös tiedekuntakohtaiset toiveet.

Opettajien tvt-taitojen kehittämisessä yksiköiden esimiehet ovat avainasemassa: oivaltavatko he tukea ja resurssoida riittävästi opettajiensa tvt-osaamisen kehittämiseen? Yhden opiskelijan kommentti: "Provide teachers for learning to use technology in a pedagogical way. They are often eager to learn but for some reason don´t have enough knowledge (not provided, no time for learning?). --- It´s ok to fail as long as they keep on improving their teaching methods (with or without technology)"

Edetään siis pienin askelin - jotakin uutta toimintatapaa rohkeasti kokeillen! Tässä kehitystyössä saat kumppaniksesi IT-palveluiden kouluttajat, joilla on teknisen tietämyksen lisäksi myös pedagogista osaamista. Kutsu meidät laitoksellesi kehitystyöhön mukaan - ota rohkeasti yhteyttä: itp-koulutus@jyu.fi