perjantai 26. lokakuuta 2018

Flipped Learning -koulutus rantautuu Jyväskylän yliopistoon v. 2019

Miksi käänteistäsin opetustani? Katso Pentti Impiön videoklippi, jossa Pentti tarkastelee flippausta luonnontieteiden ja yliopistopedagogiikan näkokulmasta.

Jyväskylän yliopistossa etsitään parhaillaan opettajapareja joka tiedekunnasta - ja heidät opastetaan käänteisen opetuksen periaatteisiin vuoden 2019 aikana. Ajatuksena on, että mukaan lähtevät opettajt suunnittelevat keväällä oman opetusjaksonsa ja toteuttavat sen syksyllä. Kokemukset jaetaan yli laitos- ja tiedekuntarajojen! Lisäksi järjestetään myös flippausteemaan liittyviä seminaareja, joista osaan ovat kaikki tervetulleita.

Hankkeessa hyödynnetään JY:n hyviä käytäntöjä sekä Itä-Suomen yliopiston Flipped learning-hankkeen ja muiden yhteistyöyliopistojen kokemuksia. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä yksikkösi koulutuksesta vastaavaan varajohtajaan/pedagogiseen asiantuntijaan marraskuun 2018 aikana.

* Flippaus JY:ssa: http://r.jyu.fi/flippaus
* Itä-Suomen yliopiston tuottama tietopaketti flippauksesta ja sen toteuttamisesta: http://www.uef.fi/fi/web/flippaus.

Tähän mennessä omaa opetusta ovat flipanneet pilottiflippausopettajat Salme Korkala (Kielikeskus), Jussi Maunuksela (Fysiikka), Pentti Impiö (Kokkolan yliopistokeskus) ja Hannele Rajaniemi (Digipalvelut). He järjestivät lokakuussa kaksi Flippaus -pop upia, jossa esiteltiin flipattuja opintojaksoja sekä JY:n tarjoamia välineitä videoiden tuottamiseen.

Flipped Learning -hanke on yksi kokonaisuus Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoittamassa ja Turun yliopiston koordinoimassa Korkeakoulujen henkilöstön pedagogisen ja digitaalisen opetus- ja ohjausosaamisen vahvistaminen -kärkihankkeessa (2017–2019). Flipped Learning -hanke kuuluu Opetushenkilökunnan digitaidot ajantasalle! -osahankeen piiriin, jossa UEFin yhteistyöyliopistoina ovat Jyväskylän yliopisto, Taideyliopisto ja Turun yliopisto.