keskiviikko 6. maaliskuuta 2019

Kiinnostaako vertaisarviointi Moodlessa ja Turnitinissa?

Moodlessa voi vertaisarviointia toteuttaa yksinkertaisesti Keskustelualueella, mutta varsinainen vertaisarviointityökalu on Työpaja-aktiviteetti. Työpajan yhtenä etuna on se, että opettaja voi ohjata vertaisarviointia valmiiden kysymysten avulla eli samalla opitaan antamana vertaispalautetta eri näkökulmista. Haasteena on puolestaan se, että ryhmän täytyy edetä työskentelyssä yhtäjalkaa eli vertaisarviointi voi alkaa vasta kun tehtävän palautus on ensin päättynyt.

Uunituoreen ohjeen ja videotallenteen löydät nyt digipalveluiden Moodle-ohjeista: http://r.jyu.fi/moodletyopaja

Uutena mahdollisuutena on Turnitin-sovelluksen tarjoama PeerMark -vertasarviointi-työkalu. Eli samankaltaisuuksien tunnistamisen lisäksi opiskelijat voivat antaa toisilleen vertaisarviontia ja opettaja voi määritellä Työpajan tapaan muun muassa kuinka monelle vertaisarviointia annetaan, valmiit kysymykset, ketkä antavat toisilleen palautetta vai saavatko he valita työn sekä onko palaute anonyymia vai ei.

Parhaillaan haussa on opettajia, jotka haluaisivat testata PeerMark-vertaisarviointia opiskelijaryhmänsä kanssa. Opettajille tarjotaan valmiit ohjeet ja aktiivista tukea tässä. Ilmoittaudu: hannele.rajaniemi(at)jyu.fi