Miten opettajat saisivat uusia (verkko)pedagogisia ideoita syksyn koulutuksiinsa? Entä miten opiskelijat voisivat osoittaa osaamistaan koulutusteknologian opintojaksoon liittyen? No miten olisi verkkopedagoginen hackathon!
Idean äitinä toimi IT-tiedekunnan koulutusteknologian yliopistonopettaja Leena Hiltunen. "Halusin kokeilla jotakin uutta ja sain matkaani joukon innostuneita meiltä ja digipalveluista". Yhteissuunnittelussa leivottiin 1,5 päivää kestävä hackathon-tapahtuma, johon sekä moni jo työssä käyvä opiskelija että opintojaksojen vastuuopettajat pystyisivät saumattomasti osallistumaan. Paikaksi valikoitui Agoran aula, johon sermeillä eroteltiin pienryhmille sopet sekä tarvittava tekniikka. Lisäksi yksi ryhmä toteutti suunnittelunsa etänä ja pari ryhmää omaan tantiinsa ennen h-hetkeä.
Innostunutta suunnittelukuhinaa oli ilo seurata - sekä samalla toimia Moodle-pedagogisena tukena, mikäli Moodle oli osalle valikoitunut alustaksi ja opiskelijat miettivät vielä tarkemmin sen mahdollisuuksia esimerkiksi vuorovaikutuksen ja ryhmien valinnan näkökulmasta - tai miten sisältö avautuu pala palalta edellisen tehtävän ehdon täyttyenssä.
Hackathon päättyi pitchaus-puheenvuoroihin. Lopuksi opettajista ja teknisistä toimijoista koostuva raati ruoti toteutuksia ja arviointikriteereinä olivat pitchaus, sisältö, toteuttamiskelpoisuus, ryhmän yhteistyö sekä opettajan kuunteleminen. Toteutuksista nousi selvästi kolmen kärki, joiden vastaavat opettajat totesivat yhteen ääneen, että ei olisi ikinä uskonut, kuinka monipuolisen ja valmiin toteutuksen he saivat - ja kaupanpäälle tuli konkreettiset käyttöohjeet, mikäli teknologiset työkalut eivät olleet ennestään riittävän tuttuja. Yksi opettajista, jonka opintojaksoa oli tähän mennessä toteutettu vain lähiopetuksena, totesi: "Säästin pari kuukautta työaikaa ja en olisi itse osannut ideoida tästä näin toimivaa verkkototeutusta!"
"Jatkoa on luvassa ensi keväänä, jolloin saamme yhteistyökumppaneiksi myös JAMKin opettajakorkeakoulun opettajia ja opiskelijoita", Leena iloitsee. Loistava uudenlainen formaatti, johon varmasti jatkossakin löytyy helposti verkkopedagogista suunnittelua tarvitsevia opettajia. Pistä jo mahdollisuus keväälle 2023 muistiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.