perjantai 2. lokakuuta 2015

Muista kuvausluvat!

Luentovideoiden taltioiminen on nykyään erittäin kätevää, mutta kaiken tämän kätevyyden keskellä tulee silti muistaa huolehtia kuvausluvista hyvissä ajoin etukäteen. Lupa-asioiden hoitaminen on aina tapahtuman järjestäjän ja/tai kuvauksen tilaajan vastuulla.

Luennoitsijalta tulee saada kuvauslupa ennen taltioinnin aloittamista. Mikäli luento videoidaan IT-palveluiden kuvauspalvelun kautta, lupa-asiat kannattaa selvittää jo ennen kuvausvarauksen tekemistä - tällöin vältetään epäselvät tilanteet, jossa kuvaaja on jo paikan päällä mutta taltiointi jouduttaisiin perumaan viime hetkillä kuvausluvan puuttumisen takia.

Kuvauslupa voi olla suullinen tai kirjallinen, mutta kaikkein suositeltavinta olisi laatia lupapaperi tätä tarkoitusta varten tehdyllä kuvaussopimuspohjalla. Lupapohjassa kerrotaan, mitä taltioidulle tai suorana lähetetylle videolle tehdään ja kuinka kauan materiaalia voidaan käyttää. Tällöin taltiointiin liittyvät yksityiskohdat tulevat selviksi molemmille osapuolille - niin kuvauksen tilaajalle kuin luennoitsijallekin.

IT-palveluiden videotuella on lakimiehen kanssa yhteistyössä laadittuja valmiita sopimuspohjia tätä varten - lähetä meille pyyntö tukipyyntölomakkeen kautta ja lähetämme sinulle vastausviestissä sopimuspohjat kuvausjärjestelyitä varten. Lomakkeesta löytyy sekä suomen- että englanninkieliset versiot.

Tietoa tekijänoikeuksista tarjolla

Luentotallenteita tehdessä ja julkaistessa varsinaisen kuvausluvan lisäksi on syytä kiinnittää huomiota myös toiseen melkoisen laajaan asiakokonaisuuteen eli tekijänoikeuksiin. Tallenteella esiintyvä luennoitsija ei saa käyttää tekijänoikeuden alaista materiaalia esityksessään ilman oikeudenhaltijan lupaa eikä polkuavaimella suojaaminen poista tekijänoikeudellista vastuuta.

Tekijänoikeuksiin liittyy paljon yksityiskohtia - eikä siinä vielä kaikki: opetustoimintaan liittyen säännöissä on joitakin poikkeuksia. Näistä asioista löytyy paljon hyvin koottua ja mielenkiintoista tietoa Operight-verkkopalvelusta: www.operight.fi

Kaikissa luentovideoihin liittyvissä teknisissä kysymyksissä voit lähettää tukipyynnön videotuelle, mutta tekijänoikeuksiin ja muihin lakiasioihin liittyvissä kysymyksissä saat parhaat ja ajantasaisimmat vastaukset yliopiston lakipalveluista: https://www.jyu.fi/yliopistopalvelut/tutkimuspalvelut/lakipalvelut