maanantai 20. huhtikuuta 2020

Etätyöläinen pitää jumpalla ja tauoilla hartiat notkeina ja mielen virkeänä

Koronapandemian aiheuttama poikkeustila on muuttanut työskentelyämme monin tavoin. Oppilaitokset siirtyivät rytinällä etäopetukseen ja -työskentelyyn. Palavereihin ja etäopetukseen osallistutaan monenlaisista olosuhteista ja tilanteista: mökiltä huonoilla verkkoyhteyksillä, kotisohvalta kissa näppäimistöllä, keittiön pöydän äärestä etäkoululaisten ympäröimänä tai takapihalta taaperon hiekkakakkutalkoista. Työ rytmittyy eri tavoin ja työpäivistä tulee helposti sirpaleisia. Koronavirus ja karanteeni voivat myös ahdistaa ja tuottaa vahvojakin reaktioita. Lue lisää työhyvinvoinnista etätyössä (JYU:n intra).
Neljä itsetehtyä seisomatyöpistettä. Yhdellä työpisteellä makaa kissa näppäimistön päällä. Toisessa työpisteessä pahvilaatikoilla, kolmannessa CD-soittimella ja neljännessä muovilaatikolla korotettu näppäimistö korkealle.
Etätyöskentelyn arjessa kannattaa kiinnittää huomiota niin fyysiseen kuin kognitiiviseen ergonomiaan.

Fyysistä ergonomiaa voi kohentaa pitämällä pitkin päivää taukoja ja taukojumppaamalla vaikkapa selkäliiton tarjoamilla selän ja niskan jumppaohjeilla. JYU:n henkilöstö voi ladata Software Centeristä koneelleen Easy Break –taukoliikuntaohjelman (ohje intrassa) ja kahden tunnin viikoittaista liikuntaetua saa käyttää myös etätyössä. Työasentoa kannattaa vaihdella istumalla ja seisomalla vuorotellen. Mikäli ei ole mahdollista hankkia sähköpöytää, voi seisomatyöpisteen viritellä esimerkiksi laatikoiden tai kirjojen avulla. Kuvissa Digipalveluiden Opetuksen tuen tiimin ratkaisuja.

Vaaterekistä ja viltistä viritelty näkösuojana toimiva tilanjakaja.Mikäli joudut jakamaan työtilan kotikonttorissasi, voit niksipirkkamaisesti tehdä itse tilanjakajan. Tarvitset vain vaatetelineen tai muun rungon (tee-se-itse-henkilö väsää sellaisen, vaikka harjanvarsista ja ilmastointiteipistä!) ja viltin, verhon tai pöytäliinan. Kuvassa kätevän tiimiläisen ratkaisu vaaterekistä ja viltistä.

Kognitiivinen ergonomia edistää puolestaan kognitiivista työ- ja suorituskykyä, joka mahdollistaa arjen vaatimuksista suoriutumisen. Intensiivinen etätyöskentely etäpalavereissa ja eri roolien - esimies, opettaja, vanhempi - sekoittuminen on kognitiivisesti kuormittavaa ja muisti, tarkkaavaisuus ja oppimiskyky ovat koetuksella.  Välillä on hyvä irrottautua tietokoneen äärestä: piipahda kahvitauolla ulkona tai pilko työpäivää niin, että käyt kesken päivän kävelyllä. Poimi vinkit arkeesi Muistiliiton kognitiivisen ergonomian huoneentaulusta:

Työpöytä, jolla on kannettava tietokone ja jakkara. Jakkaran päälle on nostettu tietokoneen näppäimistö ja näyttö.
  1. Varmista työsi rajat
  2. Vähennä tietotulvaa