maanantai 6. huhtikuuta 2020

Webinaareja ja tallenteita opettajien etäopetuksen tueksi

Korona haastoi yllättäen maaliskuussa 2020 opettajat digiharppaukseen: nopeasti oli muokattava lähiopetus toimimaan puhtaasti etäopetuksena. Digipalvelut tuotti tähän liittyen yliopistomme opettajille toimintaohjeet sekä järjesti nopealla aikataululla opettajien työn tueksi webinaareja, joista on nyt jälkikäteen katsottavissa tallenteet sekä jaossa materiaalit.

Webinaarien aiheet vaihtelevat: opetustiimien palaveroinnista Teamsissa etäopetuksen järjestämiseksi eri välineillä: mm. Moodle-verkko-oppimisympäristössä tai Zoom-verkkokokouksena. Vinkkejä myös webinaarien järjestämiseen sekä videotallenteiden editoimiseen.

Opettajat voivat jakaa Zoomissa opiskelijajoukon työskentelemään pienryhmissä. Breakout roomissa opiskelijat voivat kommunikoida äänellä, chatissa, näyttää toisilleen materiaaleja koneeltaan sekä tuottaa yhdessä joko valkotaulun avulla lyhyen yhteenvedon tai pidemmän tekstin hyödyntäen pilvipalveluissa jaettua dokumenttia. Tuolloin heillä on mahdollisuus palata tuotokseen tarvittaessa myös jälkikäteen.

Jyväskylän yliopistossa Zoom on integroitu Moodleen eli opettaja voi ajastaa opiskelijaryhmille tapaamisia myös ilman opettajan läsnäoloa. Opiskelijoilla on myös keskenään mahdollisuus hyödyntää oppimisen tukena joko Teams- tai Zoom-työkalua. Teams edellyttää O365-tilin aktivointia. Molempia työkaluja voi käyttää selaimen kautta, mutta suositeltavaa on asentaa molemmista työpöytäsovellukset koneelleen. Teams-videokokoukset eivät ole mahdollisia ilman Teams-clientia.

Lisätietoja löydät digipalvelujen edellä mainituista linkeistä sekä help.jyu.fi -sivujen ohjeista: esim. Zoom, lyhytosoitteella http://r.jyu.fi/zoom tai Teams.