torstai 16. huhtikuuta 2020

Poikkeustilanne ja EXAM

Sähköisen EXAM-tentin vuosi alkoi positiivisissa merkeissä, kun tenttivierailun käyttöönotto laajeni useaan uuteen korkeakouluun ja maaliskuun alussa myös Helsingin yliopisto otti toiminnon käyttöön. Mutta sitten tuli korona. Useimpien korkeakoulujen EXAM-tenttitilat suljettiin 16.3., niin myös meillä Jyväskylän yliopistossa. Tämän hetkisen tiedon mukaan sulku kestää ainakin 13.5. asti, mutta on varauduttava myös siihen, että sulku kestää vielä pidempään. Satoja tenttivarauksia peruuntui ja alkoi vaihtoehtoisten suoritusmahdollisuuksien miettiminen ja toteuttaminen.
Kun valvotun EXAM-tentin haluaa siirtää esimerkiksi oppimisympäristössä suoritettavaksi ajastetuksi tehtäväksi tai tentiksi, on tehtävänanto ja kysymykset todennäköisesti mietittävä uusiksi. Mutta entäs sitten, jos tentti ei ole helposti siirrettävissä ja muokattavissa tällaiseksi kotitentiksi, ja halutaan varmistua tenttijän henkilöllisyydestä ja että vastatessa ei käytetä mitään apuvälineitä tai aineistoja? Digipalveluissa on kartoitettu tarjolla olevia valvontasovelluksia, joiden hankinta ja käyttöönotto ei kuitenkaan ole aivan yksinkertaista, vaan on otettava huomioon mm. mitä tietoja valvontasovellus tallentaa ja missä niitä säilytetään ja täyttääkö sovellus näiltä osin esim. GDPR-asetuksen vaatimukset. Kartoitus jatkuu, mutta pikaratkaisuna valvonnan järjestämiseksi voisi olla esim. Zoom-kokous, jossa opettaja sopii opiskelijan kanssa, että opiskelija jakaa tietokoneensa ruudun ja pistää webbikameran päälle suorituksensa ajaksi ja opettaja valvoo tilaisuuden livenä.

Mutta on poikkeustilannetta myös voitu hyödyntää. EXAMista on julkaistu juuri uusi versio, johon on saatu enemmän uusia toiminnallisuuksia kuin oli alunperin suunniteltu.

1. EXAMin kysymyspankista voi nyt siirtää essee- ja monivalintakysymyksiä Moodleen ja käyttää niitä Moodle-tentissä.
  2. Tarjolla on uusi kysymystyyppi Väittämä (tosi-epätosi-eos), jossa on mahdollista antaa väärästä vastauksesta miinuspisteitä.
  3. Opettajan käyttöliittymässä on nyt tentin yhteenveto -näkymä, jossa mm. tenttisuorituksen keskimääräinen kesto, arvosanajakauma sekä näkymä siihen onko opiskelija lukenut palautteen.
  4. EXAMin yhteiskäyttöön on myös tehty jatkokehitystä: valinnainen aihealue ja väittämäkysymys toimivat nyt myös yhteistentissä ja tenttivierailuna suoritettavissa tenteissä.

Poikkeustilanne mahdollistaa myös sen, että mahdollisimman moni EXAM-korkeakoulu siirtyisi nyt samaan tahtiin käyttämään uusinta versiota ja kun palaamme takaisin kampusopetukseen, palvelee EXAM meitä entistä paremmin.

Lisätietoa EXAMista: https://e-exam.fi/