tiistai 21. huhtikuuta 2020

Korona haastoi oppimisen - THO-webinaarista opettajille vinkkejä

Tulevaisuus haastaa oppimisen -webinaarissa Jyväskylässä to 17.4. jaettiin totutusti hyviä käytäntöjä Edufutura-hengessä kolmen eri talon opettajien ja suunnittelijoiden kesken: JAMK, JY ja Gradia eli Jyväskylän koulutuskuntayhtymä. Yhteistyössä rakennettu seminaari järjestettiin jo 11. kerran - ja ensimmäistä kertaa webinaarina supistetuin sisällöin. Kuulolla verkossa oli parhaimmillaan noin 130 osallistujaa, valtaosa Keski-Suomesta.

Jos et päässyt tuolloin osallistumaan, voit jälkikäteen katsoa esitykset tallenteina ja saat käsiisi materiaalit THO-seminaarin sivuilta

Webinaarin kattaus sisälsi makupaloja erilaisista mahdollisuuksista tukea oppimista, mm. podcastit ja livestream nykyaikaisina viestintävälineinä koulussa sekä Teams etäopetuksen välineenä. Piirrettiin karttaa Moodle tarjoamista mahdollisuuksista opetuksen ja oppimisen tueksi sekä pohdittiin hyvän verkkokurssin ominaisuuksia. Opettajat saivat myös saavutettavaan sisällöntuotantoon käytännönläheisiä vinkkejä. Älysormus oli keskiössä oppimisanalytiikan tutkimuksessa.

Microsoftin edustajan Tia Ainolan keynotepuheenvuoron teemaksi nousi digitaalinen hyvinvointi eli millaisia keinoja ja työkaluja on tarjolla digitaalisen työympäristön hallinnointiin hyvinvoinnin näkökulmasta?

Seminaarin päättäneessä loppukeskustelussa eri talojen edustajat jakoivat opettajien ja tuen näkökulmasta kevään kokemuksia. Yksi yhteinen toteamus oli, että eri talojen opettajat ovat todella hienosti digiharpponeet joutuessaan nopealla aikataululla miettimään opetuksensa etänä toteutettavaksi. Toivottavasti ainakin osa nyt opituista toimivista digimahdollisuuksista pysyy korona-ajan jälkeenkin opettajien työkalupakissa!